با موافقت رئیس جمهوری برای فعال کردن کریدور دریایی برای صادرات محصولات کشاورزی 2 کشتی به مازندران اختصاص می‌یابد. هر کشتی 3 هزار تن ظرفیت دارند و اگر ظرفیت صادرات بیشتر باشد، مشکلی بابت صادرات وجود نخواهد داشت.

صادرات دريايي

به گزارش همشهری آنلاین، مازندران بازار چین و روسیه را در اختیار دارد و براساس استانداردهایی که آن‌ها تعریف کردند، با افزایش تولیدات کشاورزی صادرات آن نیز به این کشورها صورت می‌گیرد. به گفته سخنگوی جهاد کشاورزی مازندران، پیش از این اصلا بحث صادرات کشاورزی مازندران با کشتیرانی مطرح نبود. حسن عنایتی به همشهری گفت: «امسال پیگیر هستیم تا مرز دریایی را برای صادرات کشاورزی فعال کنیم، زیرا صادرات با کشتی سه مزیت دارد؛ اول اینکه کالا به سرعت به کشور مقصد می‌رسد و دوم اینکه کیفیت محصولات کشاورزی از بین نمی‌رود. سوم اینکه قیمت کالا کاهش می‌یابد و کالا با قیمت مناسبی به کشور مقصد می‌رسد.»  

او ادامه داد: «ظرفیت دریایی مازندران 3 بندر است و واقعیت این است که این استان ظرفیت زمینی برای صادرات ندارد و باید از مرز آستارا کالا خارج شود. در مرز آستارا هم ترافیک می‌شود و گاهی صادرات زمان‌بر است که این مشکل سبب پایین آمدن محصولات کشاورزی می‌شود.»

سخنگوی جهاد کشاورزی مازندران گفت: «تاکید ما بر این است که کشتی‌های کانتینربری که بتوانند محصولات کشاورزی مانند کیوی و مرکبات به موقع عرضه کنند و خوشبختانه کشورهای هدف هم مشتری محصولات ما هستند. حتی محصولات کشاورزی برخی استان‌ها نیز می‌تواند از دریای خزر به کشورهای دیگر عرضه شود.»

عنایتی یادآور شد: «شرایط مازندران به گونه‌ای است که ما متقاضی استفاده از کشتی برای صادرات محصولات کشاورزی بودیم و شخص استاندار با پیگیری‌هایی که انجام داد، امیدوار هستیم به زودی 2 کشتی برای صادرات محصولات کشاورزی به استان مازندران تعلق بگیرد. همچنین امیدوار هستیم در آینده نیز به تعداد کشتی‌ها اضافه شود.»

به گفته او، مازندران حدود 3 میلیون و 300 هزار تن تولید مرکبات و کیوی دارد و این ظرفیت وجود دارد که سالانه حداقل 500 هزار تن به کشورهای هدف صادرات صورت بگیرد.

کد خبر 791017
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha